Categorieën
museum almere

Almere moet een museum krijgen voor moderne kunst

 

Over Flevoland gesproken – gedeputeerde Michiel Rijsberman

Almere moet een museum krijgen voor moderne kunst, waar vooral ruimte is voor grootschalige kunstwerken. In het tv-programma Over Flevoland Gesproken heeft gedeputeerde Michiel Rijsberman het over een museum dat zou passen in het rijtje Stedelijk Museum, Van Gogh-museum en Rijksmuseum.

Daarmee zou het museum internationale toeristen moeten trekken. De bedoeling is dat het museum zich vooral gaat richten op kunstwerken die zo groot zijn dat er in andere musea geen plek voor is. Rijsberman is optimistisch over de kansen om investeerders te vinden en is nu in gesprek met het rijk voor steun aan het project.

Het museum moet komen in het centrum van Almere.

Categorieën
ddama

Nieuwe locatie voor Dutch Digital Art Museum Almere

Door Petra Onderwater
STAD – Het Dutch Digital Art Museum Almere (DDAMA) heeft een nieuw onderkomen gevonden aan de Hospitaaldreef 29, onder de Kinderkliniek. Vrijdag worden daar twee kleine exposities geopend. Een aangepaste versie van de eerdere expositie Like Digital Art en de concept-expositie Blockchain en Digital Art.

2018 09 12 christine van stralen

Initiatiefneemster Christine van Stralen in de nieuwe expositieruimte van het DDAMA. (Foto: Almere DEZE WEEK)

Het is inmiddels de vierde locatie voor het museum dat in 2016 van start ging in WTC Almere. Daarna verhuisde het DDAMA naar De Voetnoot aan het Stadhuisplein en vervolgens naar de winkelstraat Traverse. ”Daar moesten we in februari weer weg”, vertelt initiatiefneemster Christine van Stralen. ”We zijn een paar maanden dicht geweest, maar hebben niet stilgezeten. Zo hebben we een processingproject gedaan met ROC-leerlingen en een augmented reality tour verzorgd in de St. Bavo kerk in Haarlem.”
Van Stralen heeft nog altijd de ambitie om een vaste eigen plek te vinden voor het museum. ”Almere verdient gewoon een eigen museum en een museum voor digitale kunst past perfect bij deze jonge moderne stad. Het blijkt helaas moeilijk om de benodigde financiën te vinden, maar we blijven zoeken naar subsidiemogelijkheden. Tot nu toe heb ik alles zelf geïnvesteerd en alle apparatuur hebben we gekregen, maar we zouden nog zóveel meer kunnen laten zien.”
Voorlopig mag het museum in elk geval gebruik maken van de lege ruimte onder de Kinderkliniek. Door middel van projecties, video-installaties, presentaties en diverse kunstobjecten krijgen bezoekers een eerste indruk van de vele mogelijkheden op het gebied van digitale kunst. “We hopen hiermee ook sponsors, subsidieverstrekkers en particuliere financiers over de streep te trekken om het museum in de toekomst verder te kunnen professionaliseren”, aldus Van Stralen.
Vrijdag 14 september om 17.00 uur is de officiële opening door Stijn Nijhuis, CEO van Voiceworks. De exposities zijn daarna elke vrijdag en zaterdag te bewonderen van 14.00 tot 17.00 uur (entree 5 euro, tot 18 jaar 2,50 euro).

Artikel geplaatst op: 12 september 2018 – 11:02

 

http://www.almeredezeweek.nl/widgets/2167-uitgaan/nieuws/1475243-nieuwe-locatie-voor-dutch-digital-art-museum-almere

Categorieën
museum almere

Krijgt Almere een museum met internationale allure?

Door Marcel Beijer


STAD CENTRUM – Een vorig jaar gepresenteerd idee om in Almere een ‘museum der musea’ te vestigen wordt na afstemming met ambtenaren van de gemeente Almere opnieuw voorgelegd. Het museum zou het centrale onderdeel moeten worden van een nu multifunctioneel project dat zou kunnen verrijzen op de zogenaamde Majestic-kavel, achter station Almere Centrum en pal naast het WTC en de Martinez-toren.

2018 06 05 artist impression museum

Een artist impression van de toren met daartussen de ‘schoenendoos’ als museum. (Foto: aangeleverd)

Het plan is bedacht door asset manager DutchRE, die momenteel ook de Martinez-toren aan het ontwikkelen is. Directeur Hugo van Woerden: “Sinds we met de Martinez-toren zijn begonnen denken we al na over wat we kunnen doen om Almere aantrekkelijker te maken voor bezoekers van buitenaf. Almere heeft al een geweldig centrum met voldoende voorzieningen maar mist nog een publiekstrekker van internationale allure. Het realiseren van een evenementenpark aan de rand van de stad (WitchWorld, red.) zal zeker zijn positieve effecten hebben op de werkgelegenheid, maar als een dergelijke trekker in de binnenstad zelf kan worden gerealiseerd zal Almere naar onze mening een grote stap in haar ontwikkeling kunnen maken.”

 

Toren

Het plan omvat, na het ambtelijk overleg waarin werd aangegeven dat de gemeente wil inzetten op werkgelegenheid bij de ontwikkeling van het stationsgebied, voor het kavel nu een toren met commerciële functies op de begane grond en eerste verdieping en daarboven woningen. De zuil wordt op circa 25 meter hoogte onderbroken door een rechthoekige ‘schoenendoos’ waar dan het museum in gevestigd wordt. “Voor de invulling denken wij aan een museum met werken van bekende kunstenaars die nu in de depots van acht grote musea liggen opgeslagen”, zegt Hugo van Woerden van DutchRE. “Musea als het Rijks, Stedelijk, Van Gogh hebben in depot talloze werken liggen die voor het publiek niet te zien zijn, domweg omdat er geen ruimte voor is. De bedoeling is om die werken uit de kelders te halen en in Almere een plek te geven. Je krijgt dus een ‘museum der musea’.”

‘Best of’-museum

De ‘schoenendoos’ in de woontoren meet 3.500 vierkante meter. Van Woerden: “Dat wordt een superinteressant museum omdat je feitelijk een ‘best of’ krijgt. Van oude meesters tot moderne kunst en het Filmmuseum. Bepaald niet saai, dus. Een formule die ook goed bij een jonge stad als Almere past. Daarnaast is het architectonisch concept van het gebouw internationaal een unicum en wij verwachten ook alleen daarom al veel bezoekers.”
DutchRE heeft het idee vorig jaar al voorgelegd bij de gemeente, maar kreeg toen geen groen licht om met de ontwikkeling ervan door te gaan. Reden daarvoor was dat de gemeente de hoeveelheid woningbouw, in relatie tot de werkcomponent te hoog vond. Dit mede in het licht van het feit dat het Martinez-concept destijds ook al woningbouw op de hogere verdiepingen voorzag. Ondertussen is bekend dat er in de Martinez-toren geen woningen gerealiseerd worden en zijn er meer werkfuncties in het nieuwe Majestic-concept opgenomen.

Publiekstrekker

“Hiermee kunnen we wellicht verder”, aldus Van Woerden. “Wat we voorstellen is dus niet het zoveelste woningbouwproject. Onze focus ligt op het realiseren van een publiekstrekker in het centrum. De woningbouw-functie hebben wij bedacht om de totstandkoming van het museumgebouw te kunnen financieren.” Wat betreft het type woningen is ook een deel mogelijk voor jongeren. “Ons belang is daarbij in eerste instantie niet financieel maar ligt meer in de omstandigheid dat het plein aan het station interessanter wordt en dat er niet alleen mensen vanuit ons hotel naar Amsterdam gaan maar dat er ook in tegengestelde richting een bezoekersstroom op gang komt. Met het toevoegen van commerciële functies op de begane grond en eerste verdieping komen wij tegemoet aan de wens van de gemeente om ook de werkgelegenheid te stimuleren. Daarnaast zal de komst van het museum zelf overigens ook tot nieuwe banen leiden.”
Ook wat betreft de exploitatie van het museum zijn er ideeën. Van Woerden. “Een zware investering voor de aanschaf van de collectie is niet nodig. Die collecties bestaan immers al. Aangezien de realisatie van het museumgebouw bekostigd wordt uit de opbrengst van de woningen in het complex, zijn er geen of slechts zeer beperkte huur en/of rentekosten. De personeelskosten en overige exploitatielasten denken wij te kunnen dekken uit de kaartverkoop. Wat betreft dat laatste zou je kunnen voorstellen dat in het Stedelijk of Rijks in Amsterdam combikaarten worden verkocht inclusief een openbaar vervoersbewijs. Met ons plan dragen we overigens ook een beetje bij aan de beantwoording van de vraag hoe de uit de hand lopende hoeveelheden toeristen over de Greater Amsterdam Region gespreid kunnen worden.”

 

Gesprek

DutchRE wil nu graag in gesprek met het nieuwe gemeentebestuur. “Wij denken dat als de politiek ons plan wil omarmen dat wij Almere binnen een paar jaar wellicht nog voor de Floriade van een publiekstrekker van internationale allure kunnen voorzien.”
Wethouder Tjeerd Herrema zegt in een reactie graag dat gesprek met Van Woerden aan te willen gaan. “Er zijn meer geïnteresseerden in de Majestic-kavel en we willen natuurlijk ook kijken of het past bij de ontwikkelingen rond het stationsgebied, dat de komende jaren op de schop gaat.”
De wethouder zegt wel gecharmeerd te zijn van het plan. “Het interessante aan dit plan is dat er een museum aan gekoppeld is. Zo’n Kunsthal-achtige publiekstrekker in het centrum geeft de stad een extra dimensie. Zeker als daar werken komen te hangen die nu opgeborgen liggen in de kelders van grote musea, van oude meesters tot moderne kunst. Het plan klinkt goed, en de artist impression is indrukwekkend, maar we willen natuurlijk ook weten of er voldoende partijen zijn die het plan kunnen dragen. Daarover wil ik snel met DutchRE in gesprek.”
Herrema laat weten dat de gemeente nog dit jaar de knoop wil doorhakken omtrent bebouwing van de Majestic-kavel.

http://almeredezeweek.nl/nieuws/1464247-krijgt-almere-een-museum-met-internationale-allure

Categorieën
ddama

Museum met digitale kunst gaat weer open

Almere 2 februari 2018

Het museum is al een paar keer verhuisd

Het Dutch Digital Art Museum Almere (DDAMA) opent zaterdag weer de deuren voor het publiek. Het museum over digitale kunst is binnen een paar jaar drie keer verhuisd naar verschillende locaties in de stad. DDAMA zit nu in een galerie aan de Traverse in het stadshart.

Directrice Christine van Stralen is erg blij met deze nieuwe plek. ”We zaten eerst in het WTC, daarna in de Voetnoot en nu hier. Midden in het centrum. Idealer kan eigenlijk niet.” Volgens Van Stralen is dit het eerste museum in Nederland dat gericht is op kunst dat volledig digitaal is gemaakt.

In het museum staan verschillende werken die digitaal gemaakt zijn. Een van de pronkstukken in de collectie is het kunstwerk ‘kill your darlings’ van Jeroen van Loon. Dat zijn 88 kleine fotolijstjes waarop afwisselend een foto op te zien is van een vrolijke vrouw en een haattekst die de kunstenaar online tegenkwam.

2018 01 31 van loon

 

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/156463/almere-museum-met-digitale-kunst-gaat-weer-open

Categorieën
ddama

Kunsthistorisch overzicht van het digitale tijdperk

Het Dutch Digital Art Museum in Almere is een van de eerste fysieke musea voor digitale kunst in Europa. „Je hebt geen idee – wij hebben geen idee – hoeveel er op het web gebeurt.”

  • Len Maessen

31 januari 2018

2018 01 31 van loon

‘Kill Your Darlings’, Jeroen van Loon DDAMA

Het is even zoeken naar het Dutch Digital Art Museum Almere (DDAMA): de nieuwe locatie is een winkelcentrum in Almere Centrum. Het heeft geen eigen gebouw daar, maar het museum woont in bij kunsthandel Aluminium Kunst. Het is eigenlijk alleen te herkennen aan een paar grote tv-schermen aan de gevel. Surrealistische wezens die alleen uit benen bestaan wentelen zich rond op foto’s van klassieke schilderijen.

Het is digitaal werk van de Nederlandse kunstenaar Jan Coenen, zegt voorzitter van de stichting DDAMA Christine van Stralen. Zijn werk is onderdeel van de expositie Like Digital Art in het museum, dat zich afficheert als het eerste fysiek bestaande museum bedoeld voor digitale kunst van Nederland – en na het MuDA in Zürich, het tweede van Europa. Zaterdag 3 februari heropent het museum na de tweede verhuizing in twee jaar tijd.

„We begonnen met een hele verdieping in het WTC-gebouw in Almere”, vertelt Van Stralen. „We kregen die in de hoop dat we daar reuring zouden veroorzaken en zo huurders aan zouden trekken.” Maar eind 2016 werd het pand verkocht. Via via kwam het museum terecht in culturele broedplaats De Voetnoot, maar ook dat bleek tijdelijk: het ontbrak aan de benodigde financiers.

Al dat verhuis is lastig voor het team achter het museum, dat gelooft dat Almere als jonge stad een ideale plek is voor een museum voor digitale kunst. Op een van de schermen aan de gevel reageren spreuken op het stadsmotto ‘Het kan in Almere’. Ze zijn tijdens een workshop geprogrammeerd in Processing, een visuele programmeertaal voor kunstenaars.

Hartjes

Het museum gebruikt met zo’n 60 vierkante meter ongeveer een kwart van de ruimte van Aluminium Kunst. „We moeten nog wel wat landjepik doen in dit pand”, zegt Van Stralen droogjes. Want ze heeft nog meer dan genoeg kunstwerken paraat staan die nog geen plek hebben. De expositieruimte is ingericht met een reeks grote fotohokjes, afgescheiden van het winkelend publiek met zwarte gordijnen. Het hartvormige kunstwerk Kill your Darlings, bestaande uit 88 hartvormige schermpjes, hangt als uithangbord vooraan.

Dat kunstwerk, in 2012 gemaakt door Jeroen van Loon, is een perfecte demonstratie van de jachtigheid van digitale kunst. De hartjes lijken alweer ouderwets, als teruggevonden tamagotchi’s: toch is het slechts tien jaar geleden dat dit soort lo-fi schermpjes normaal waren.

2018 01 31 Hulzebosch

Placa de la Virreina (2015), door Akha Hulzebos, komt tot leven via een augmented reality app. YouTube Akha Hulzebos

Kill your Darlings plaatst zich in de oude cyberpestdiscussie, met op de schermpjes foto’s van tienermeisjes, afgezet tegen hun hatelijke tweets. Het zou in deze tijden van #MeToo, echter net zo gemakkelijk kunnen gaan over de haattweetcannonades die vrouwen op internet dag in dag uit moeten verdragen.

„We zijn begonnen met de tentoonstelling Like Digital Art, om te laten zien wat digital art kan zijn”, zegt Van Stralen. „Een speldenknop van wat er is. Want je hebt geen idee – wij hebben geen idee – hoeveel er op het web gebeurt.” Digital art beslaat een breed spectrum: gekke composities in HTML-code, blogs die online gevonden afbeeldingen samenvoegen, maar ook werk dat commentaar levert op internetcultuur. „Aan al die ontwikkelingen op ICT-gebied kun je niet ontsnappen. Je moet er wel aan meedoen.”

Vanwege de wat verouderde televisieschermen, gedoneerd door welwillende bedrijven, lijkt de verzameling van DDAMA bijna zelf een commentaar op de snelle technische ontwikkelingen. Ergens klopt het: Like Digital Art is in zekere zin een kunsthistorisch overzicht.

Een collage van sensatiebeluste televisiebeelden uit de jaren 90 door de ogen van technokunstfestival Gogbot, een documentaire over het projecteren van digitale beelden op grote gebouwen uit de jaren 00, een ode aan het binaire getallensysteem (eentjes en nulletjes) op jaren-zeventig elektropop van Kraftwerk – elk decennium lijkt een plek te hebben in het DDAMA. Achteraan stuit je op het digitale heden: Placa de la Virreina, een schilderij van de Zwolse kunstenaar Akha Hulzebos. Op het scherm van je telefoon, vertelt Van Stralen, kun je via een app een kat of hond door de afbeelding zien wandelen. „Digitale kunst gaat de analoge kunst nog stevig opschudden.”

Like Digital Art in het Dutch Digital Art Museum Almere. Vanaf 3/2. Inl. ddama.eu

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/31/kunsthistorisch-overzicht-van-het-digitale-tijdperk-a1590441